بیشترین سرمایه‌گذاری بندر چابهار در دوران تحریم

به گزارش فارس به استان سیسان و بلوچستان، نمایندگان ۵۰ رسانه داخلی و خارجی امروز از بندر شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.

در حاشیه این مراسم مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار بر اساس ۴ عامل، توسعه یافته است و اولین هدف‌گذاری آن ارتقای ترانزیت و ترافیک بار و کالا بود.

بهروز آقایی ادامه داد: توسعه ترافیک دریایی هدف‌گذاری بعدی ما در بندر شهید بهشتی چابهار بود و هدف سوم پیوند کشورها توسط بندر چابهار به عنوان دروازه ملل مدنظر قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: هدف چهارم ما توسعه تعامل زیست محیطی و منطقه‌ای و تجسس نجات در حوزه دریای عمان است.

وی ادامه داد: در توسعه بندر چابهار طبق زیرساخت‌های عمرانی و تجهیزاتی امروز ۲۰۳ هکتار استحصال از دریا به عنوان اراضی پس‌کرانه انجام شده است.

آقایی بیان کرد: ۵ اسکله در بندر چابهار به تعداد اسکله‌ها در فاز یک افزوده شد و درافت اسکله‌های بندر چابهار ۱۶.۵ متر طراحی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در بندر چابهار امروز محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های نسل سوم و چهارم و سوپرپستپاناماکس وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای پهلوگیری در بندر چابهار در فصول مختلف سال نداریم، گفت: پس از تکمیل زیرساخت‌ها، تجهیزات بندر چابهار در سه بخش به بندر آمد، مونتاژ شد و به بهره‌برداری رسید.

آقایی اظهار داشت: تجهیزات مدرن جرثقیل‌های ساحلی با برند و کیفیت مناسب عملیات بهره‌برداری در بندر چابهار انجام می‌دهند، ۳۰ دستگاه استراتژیک از جمله مکنده‌های غلات با ۶۰۰ تن بر ساعت ظرفیت تخلیه و بارگیری به بندر چابهار آمدند.

وی با تأکید بر اینکه امروز هیچ محدودیتی در مورد تخلیه و بارگیری کالاها در بندر چابهار نداریم، گفت: از سال قبل تاکنون ۹ کشتی حامل کالاهای ترانزیتی کشور افغانستان با کمترین زمان انتقال داده شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در ۱۲ سال گذشته بیشترین تخلیه و بارگیری در بندر چابهار طی ۱۱ ماه اخیر محقق شده است.

آقایی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد کالاها از سال قبل تا به امروز به طور مستقیم از بنادر مبدأ نظیر کاندلا به بندر چابهار ورود کرده‌اند و این بندر امروز پذیرای هر نوع کالای کشتی است.

وی ادامه داد: ۸ دستگاه مکنده غلات با ظرفیت هر کدام ۶۰۰ تن در بندر فعال است که دو کشتی را تاکنون به صورت کاپوتاژ تخلیه و بارگیری کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره تکمیل فاز ۲ بندر چابهار گفت: تکمیل فاز ۲ به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری معرفی می‌شود، در بندر چابهار امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت و پتروشیمی وجود دارد و راه‌اندازی کارخانه‌های پردازش و بسته‌بندی فرصت مناسبی در چابهار خواهد بود.

آقایی ادامه داد: یکی از اهداف اصلی، کمک به کشور افغانستان از طریق بندر چابهار است، همه کالاهای ترانزیتی افغانستان قابلیت انتقال از چابهار با کمترین هزینه و سرعت بالا را دارند.

وی گفت: برای کالاهای معدنی کشور افغانستان مسیر چابهار از نظر رقابت‌پذیری بهترین مسیر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: بندر چابهار یکی از بنادری است که می‌تواند به کشورهای منطقه کمک کند و پیوند دهنده بنادر منطقه خواهد بود. هیچ محدودیتی در چابهار از نظر پذیرش سایز کشتی و تجارت وجود ندارد.

آقایی تأکید کرد: سرمایه‌گذاری امروز در چابهار در ۲۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا